Keblinger

Keblinger

Pembunuh Sperma

| Thursday, August 29, 2013
Para ahli menemukan beberapa jenis minuman tertentu memiliki kesan negatif pada kesihatan seksual, terutama bagi lelaki. Bahkan, minuman tersebut memberi kesan buruk pada kesihatan tubuh jika diambil secara berlebihan. Rujuk dari merryscolingmas.blogspot.com


Alkohol



Mengmbil minuman beralkohol dengan kadar alkohol di atas 40 % boleh mengakibatkan kerosakan organ tubuh, seperti kerosakan jaringan lunak pada rongga mulut, pencernaan, bahkan berisiko mengalami kerosakan hati (liver).

Minuman beralkohol juga dapat merosak kesihatan seksual, yakni menyebabkan kelainan struktur sperma dan penurunan jumlah sperma. Seorang ilmuwan mengatakan bahwa pria yang mengambil 3-6 kali minuman beralkohol dalam seminggu berisiko mengalami kerosakan hati (liver) serta memiliki jumlah sperma lebih rendah daripada pria yang tidak mengambil minuman beralkohol.


Soda



Bukan rahsia umum jika minuman bersoda dapat merugikan kesihatan jika diambil berlebihan. Selain meningkatkan risiko diabetes akibat kadar gulanya yang tinggi, minuman bersoda juga dapat mengakibatkan masalah kesihatan lain seperti gangguan pencernaan, gigi berlubang, gangguan ginjal, dan dapat mempengaruhi tahap kesuburan pria.

Satu kajian menyebutkan bahawa bahan kandungan bisphenol yang terdapat dalam botol plastik dan kaleng soda bertanggung jawab menurunkan produksi dan kualiti sperma.


Teh Mint



Seperti kita ketahui bersama bahawa teh memiliki banyak manfaat kesihatan bagi orang yang meminumnya. Namun beberapa ahli berpendapat bahawa teh mint memiliki impak yang kurang menguntungkan bagi kesihatan seksual.

Teh mint dianggap bertanggung jawab terhadap perubahan hormon dan penurunan kadar testosteron pada pria. Teh mint juga dapat mempengaruhi hormon seks (androgen) pada pria. Androgen adalah hormon seks pria yang mempromosikan perkembangan dan pemeliharaan karakteristik seks pria, termasuk dalam memproduksi testosteron untuk kesuburan pria.


Kopi
 


Selain memiliki manfaat sihat, pengambilan kopi ternyata juga boleh merugikan kesihatan, terutama jika diambil secara berlebihan. Menurut kajian, mengambil kopi beberapa jam sebelum bercinta dapat meningkatkan libido pria.

Namun, penelitian lain menyebutkan jika diambil berlebihan, kopi boleh menurunkan jumlah sperma kerana kandungan phytoestrogen yang tinggi dalam kopi. Phytoestrogen diklaim dapat menurunkan produksi sperma pada pria kerana melawan hormon seks yang terdapat pada pria sihat.

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2010 Maajun Anggun Bistari